ویپو فیلم وبلاگ بازگشت خیره کننده به سینما: نگاهی به “تلماسه: بخش دوم
گیم کالا - خرید بازی

نقد و برررسی فیلم تلماسه: بخش دوم Dune: Part Two 

دانلود فیلم تلماسه: بخش دوم Dune: Part Two

بازگشت خیره کننده به سینما: نگاهی به "تلماسه: بخش دوم

یک فیلم علمی تخیلی حماسی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ به کارگردانی دنی ویلنوو است که فیلم‌نامه را مشترکاً با جان اسپیتز نوشت. این فیلم دنبالهٔ تلماسه (۲۰۲۱) و دومین فیلم از اقتباس دو بخشی از رمانی به همین نام چاپ سال ۱۹۶۵ اثر فرانک هربرت به‌شمار می‌رود.

داستان فیلم تلماسه: بخش دوم Dune: Part Two 

پس از تخریب خاندان آتریدس توسط هارکونن، پرنسس ایرولان، دختر امپراتور صدام چهارم، به‌طور مخفیانه گزارش می‌دهد که ممکن است پل اتریدیز هنوز زنده باشد. در آراکیس، سربازان فرمن استیلگار، از جمله پل و مادر باردارش، لیدی جسیکا، بر یک گشت‌زنی هارکونن غلبه می‌کنند. هنگامی که جسیکا و پل به جایگاه فرمن یعنی سیچ تبر می‌رسند، برخی از فرمن‌ها گمان می‌کنند که آنها جاسوس باشند، در حالی که استیلگار و دیگران نشانه‌هایی از پیش‌گویی باستانی را می‌بینند که مادر و پسری از «دنیای بیرونی» برای آراکیس رفاه به ارمغان خواهند آورد.

بازگشت خیره کننده به سینما: نگاهی به "تلماسه: بخش دوم

 

نقد بررسی فیلم تلماسه: بخش دوم Dune: Part Two 

 

کلمه ای که احتمالاً بیشتر برای توصیف «تلماسه: قسمت دوم» دنیس ویلنوو به کار می رود، «عظیم» است. انتظار تغییرات زیادی در مورد کلمات “حماسه” و “نمایش” نیز داشته باشید. هر چه کلمات بزرگی را که در نتیجه به کار ببرید، ویلنوو انکارناپذیر رمان علمی تخیلی دوست داشتنی فرانک هربرت را با آرزوهای متواضعانه نزدیک نکرده است، و این جاه طلبی او، همراه با رده بالای صنعتگران پشت صحنه است که با آنها همکاری داشته است. در این دنباله برتر از فیلم برنده اسکار 2021. در حالی که آن بلاک باستر محبوب اغلب شبیه یک فیلم به نظر می رسید، «تلماسه: قسمت دوم» به طور قابل توجهی سهم بیشتری را در آراکیس قرار می دهد، در حالی که به اندازه کافی طنز و مضامین ظریف در مورد قدرت و تعصب را برای طعم دادن به داستان های قدیمی وارد می کند. بیش از یک ناجی ساده یا یک داستان انتخاب شده، «تلماسه: قسمت دوم» قطعه ای قوی از فیلمسازی است، یادآور این نکته است که این نوع بلاک باستر گسترده را می توان با هنرمندی و ذوق انجام داد.

«تلماسه: قسمت دوم» به قدری با فیلم اول همراه می‌شود که فریمن‌ها همچنان در حال انتقال جسد جیمیس (بابس اولوسان‌موکون) پس از شکست او در مبارزه با پل آتریدس (تیموتی چالامه) هستند. پس از قتل عام خانه آتریدس، پل تصمیم گرفت که با فریمن ها همراه شود و این امر باعث تعجب مادرش جسیکا (ربکا فرگوسن) شد. با این تصور که پل و جسیکا هر دو توسط صحرا گرفته شدند و همه پس از از بین بردن متجاوزان آتریدها به خشونت پرداختند، خانه هارکونن حمله خود را به فریمن ها تشدید می کند و منجر به چند نبرد صحنه سازی شده بین جنگجویان و سربازان می شود. ویلنوو و تیمش به طرز ماهرانه‌ای ساعت اول را با سکانس‌های نبردی پر می‌کنند که با قدرت آتش ارتش هارکونن و جنگجویان قبیله‌ای فرمن که اغلب به معنای واقعی کلمه از زمین بیرون می‌آیند تا آنها را نابود کنند، مقابله می‌کند. اجساد از آسمان می‌افتند، زیرا کشتی‌های عظیم به گونه‌ای در آتش می‌سوختند که تقریباً به نظر می‌رسید. در میان هرج و مرج، دیو باتیستا با ذوق زدگی ربن هارکونن را به عنوان یک رهبر زمان جنگ ترسیم می کند که در راه است و استلان اسکارگارد حتی بیشتر به نوعی به نوعی ترکیبی بین نوسفراتو و جابا هات متمایل می شود.

بازگشت خیره کننده به سینما: نگاهی به "تلماسه: بخش دوم

در حالی که نبرد بین فرمن و هارکونن ها برای کنترل آراکیس به عنوان پس زمینه «تلماسه: قسمت دوم» عمل می کند، قوس پل از مرد جوان عصبی در ابتدای فیلم اول تا رهبر بالقوه در پیش زمینه پخش می شود. یکی از رهبران قبیله فرمن به نام استیلگار (خاویر باردم) متقاعد شده است که پل آتریدز برگزیده ای است که نسل ها در میان مردمش پیشگویی شده است. حتی با وجود اینکه بسیاری از اساطیر به نقش ناجی پل اشاره می کنند، پادشاه ایمو سعی می کند با فریمن ها ترکیب شود و با یک جنگجوی جوان به نام چانی (زندایا) رابطه برقرار کند. پل آزمون‌هایی را که فرمن‌ها پیش روی او گذاشته بودند با موفقیت پشت سر می‌گذارد، نام قبیله‌ای Muad’Dib را به خود می‌گیرد و قول انتقام از هارکونن‌ها را می‌دهد که پشت مرگ پدرش بودند.

در سیاره ای دیگر، امپراتوری به نام شادام چهارم (کریستوفر واکن) با دخترش ایرولان (فلورانس پوگ) و مادر بزرگوار بن گسریت (شارلوت رمپلینگ) در ایالت آراکیس مشورت می کند. اوایل مشخص شد که شادام اساساً خانه آتریدها را به سمت نابودی فرستاد، به این معنی که او در لیست انتقامی است که پل نگه داشته است، در حالی که ایرولان به‌عنوان یک نوع راوی برای «تلماسه: قسمت دوم» عمل می‌کند و برخی از تحولات سیاسی را به شکلی دیکته می‌کند. دستگاهی که واقعاً برای نگه داشتن مخاطبان با داستان طراحی شده است.

اگر سیاست بین ستاره‌ای کافی نباشد، نویسندگان ویلنوو و جان اسپایتز دوز خوبی از تعصب مذهبی را برای اندیشه‌های اجتناب‌ناپذیر نیز تزریق می‌کنند. لیدی جسیکا به یک شخصیت مذهبی قدرتمند در میان فریمن‌ها تبدیل می‌شود و به‌گونه‌ای هدایت می‌کند که پسرش احساس شرارت و ناراحتی می‌کند. «تلماسه: قسمت دوم» سفر یک قهرمان سنتی نیست، زیرا دائماً این سوال مطرح می‌شود که آیا هدایت شدن توسط یک فرد خارجی از فرهنگ دیگری حرکت درستی است یا خیر- چانی مطمئناً اینطور فکر نمی‌کند، و زندایا به طرز ماهرانه‌ای یادداشت‌هایی پیدا می‌کند تا بینندگان را متعجب کند پایان خوش برای این شخصیت ها خواهد بود. همانطور که جسیکا و پل بیشتر در مورد تاریخ و فرهنگ فرمن می آموزند، تهدید می کنند که آن را به اندازه از بین بردن و مالکیت آن رهبری نخواهند کرد. تفاوت زیادی وجود دارد.

بازگشت خیره کننده به سینما: نگاهی به "تلماسه: بخش دوم

در حالی که طرح در “قسمت دوم” به طور غیرقابل انکاری غنی تر از فیلم اول است، بزرگترین دارایی آن بار دیگر در سطح حرفه ای است. گریگ فریزر، که برای اولین بار برنده اسکار فیلمبرداری شد، با استفاده خیره کننده از رنگ و نور، کار خود را در آنجا بالاتر می برد. این به روشی است که خورشید در یک زاویه خاص به چهره شالامه برخورد می کند یا پالت های بسیار متفاوتی است که هارکونن ها و فرمن ها را متمایز می کند. رنگ‌های قهوه‌ای و آبی فرهنگ بیابان به اندازه‌ای که زمین و لمس هستند احساس خشکی نمی‌کنند، در حالی که دنیای هارکونن آنقدر خالی از رنگ است که اغلب به معنای واقعی کلمه سیاه و سفید است – حتی چیزی که شبیه آتش‌بازی به نظر می‌رسد مثل کسی که رنگ بی‌رنگ را به طرف خانه پرتاب می‌کند. دیوار موسیقی برنده اسکار هانس زیمر در فیلم اول برای من کمی زیاده‌روی به نظر می‌رسید، اما او به طرز هوشمندانه‌ای فرهنگ‌ها را در اینجا متمایز می‌کند و صداهای فلزی بیشتری را برای هارکونن‌های سرد پیدا می‌کند تا در مقابل موسیقی داغ فریمن تعادل برقرار کند. در نهایت، جلوه‌ها و طراحی صدا این بار متراکم‌تر به نظر می‌رسند، و رقص مبارزه به آدم یادآوری می‌کند که این کار در سایر فیلم‌های پرفروش چقدر ضعیف انجام شده است.

بازگشت خیره کننده به سینما: نگاهی به "تلماسه: بخش دوم

 

در مورد نوازندگان، Chalamet احتمالاً تفرقه‌انگیزترین عنصر است، که اغلب برای کسی که گمان می‌رود نئوی این جهان است کمی احساس بی‌ثباتی می‌کند. با این حال، این انتخاب‌ها به گونه‌ای جمع می‌شوند که مفهوم موضوعی داشته باشد و عدم قطعیت ظهور پل را افزایش می‌دهد. زندایا قوی است – اگرچه او فاقد شیمی با Chalamet است که می تواند کمک کند – اما این عملکرد لغزنده فرگوسن و بازی بازیگوش باردم است که واقعاً طعم هایی را به اینجا اضافه می کند که در اولین سفر نبود. در نهایت، آستین باتلر به شدت به نقش اغراق آمیز فید-روتا متمایل می شود، و در نقش برادرزاده جامعه گرا بارون با تمام شدت منظره جویدنی که شخصیتی مانند این برای کار کردن نیاز دارد، خلاء عاطفی را پیدا می کند تا در برابر مونولوگ درونی طوفانی چالامه تعادل برقرار کند. .

«Dune: Part Two» در آستانه اکران با «امپراتوری ضربه می زند» مقایسه شده است، و این کاملاً درست نیست. مقایسه بهتر، «ارباب حلقه‌ها: دو برج» است، فیلم دیگری که بر اساس آنچه در مورد شخصیت‌های فیلم اول می‌دانستیم ساخته شد، چند شخصیت جدید اضافه کرد و واقعاً حس نبرد و خطر مداوم را تقویت کرد. مانند هر دو فیلم، فصل سوم اجتناب ناپذیر است. منتقدان باید مترادف جدیدی برای عظیم بیابند.

 

تیزر فیلم فیلم تلماسه: بخش دوم Dune: Part Two

دانلود فیلم های جدید 2022 و 2023 – دانلود فیلم های اکشن جدیدفیلم های سال 2023 که باید ببینید


2024/04/20 42 بازدید بدون دیدگاه وبلاگ
دیدگاه خود را بگذارید
نظر شما پس از تایید مدیریت درج خواهد شد